Vanliga frågor om Uno växeltjänst

Hur går ett växelbyte till?
  • Efter mer än 54 000 användare har vi hittat många flaskhalsar och fallgropar.
  • En kontaktperson under hela implementeringen.
    Obligatorisk användarutbildning.
  • En automatiserad informationsinsamling gör att vi inte missar något viktigt och avgörande.
  • Ni hålls uppdaterade om var ni är i processen med ett tydligt nästa steg.
  • Självklart finns det människor bakom systemen som övervakar allt och gärna svarar på frågor.
  • Att byta växel skall vara en trevlig och rolig upplevelse!
Varför har så många företag så dålig kontroll på sina telefonikostnader?

Det är ganska enkelt. Få företag har som affärsidé att ha koll på telemarknaden, en marknad där det händer väldigt mycket.

En sak som är värd att lägga ner lite tid på är faktureringsförfarandet. Många företag får en stor bibba fakturor från sina operatörer. Detta gör att det är svårt att få en överblick på den totala kostnaden. Min rekommendation är att ha så få operatörer som möjligt, helst en.

Samla alla mobilabonnemang i samma faktureringsperiod och på en samlingsfaktura, för att få överblicken. Sortera sedan upp användare och abonnemang på kostnadsställen och avdelningar för interfakturering.

Har ni ett ramavtal är det viktigt att ”hålla det intakt”, se till att alla användare och abonnemang ligger under rätt avtal och rätt faktureringsperioder.

Omförhandla avtal med din operatör minst vart annat år, det händer mycket och det går fort i telekombranschen.

Utse en telefoniansvarig som ser till att alla avtal för fast telefoni, mobiltelefoni och datanät ligger på samma avtalstid. Då blir det enkelt att omförhandla era avtal, dessutom kommer ni att få bättre priser.

Företagsväxeln i mobilen? Hur går det till?

Uno mobil är en kraftfull mobil växel. Med Uno mobil kan ditt företag ha en renodlad mobil växel eller en mobil växel i kombination med Uno fast (bordstelefon) eller Uno mjuk (telefon i datorn).

Din mobiltelefon blir en anknytning i er växel, du nås på ett fastnätsnummer (typ 08, 031) och du ringer ut med samma nummer. I mobiltelefonen har du möjlighet att hänvisa dig, koppla samtal och se dina kollegors hänvisning.

Vi har även ett snyggt och enkelt växelgränssnitt/receptionist vy för att hantera hela växeln på en dator.

Detta är en väldigt smart lösning för de som rör mycket på sig och vill vara mobila.

Varför betalar många företag fortfarande på tok för mycket för att ringa?

Enligt vår mening betalar många företag alltför mycket för sitt ”ringande”, i de flesta fall beror det på komplexiteten i operatörernas prissättning. En del operatörer skyltar med ett fast pris per månad och ett stort inkluderat ringande, medan andra profilerar sig med en låg fast avgift och en minuttaxa istället.

Ansvariga personer på företagen har ett problem att skilja ”agnarna från vetet” för att konkurrensen är för hård, de blir nerringda av alltför många telefonileverantörer och orkar inte ta in alla erbjudanden och kampanjer. Är ett fast pris bra eller är det bara ännu ett marknadsföringsknep i telekomdjungeln?

Ett sätt att nå en effektiv kostnadsbild är genom att optimera efter varje individs volym efter två standardiserade upplägg. Fler än två ger oftast för mycket administration vilket kostar i andra änden, medan att låta bli är onödigt dyrt. Att ej förglömma är de ”dolda” kostnaderna, vilket t.ex. genereras av alltför långa väntetider hos operatörerna och att personalen lägger ner tid på att finna deras nya och perfekta telefon på stan.

Hur är ljudkvaliteten?

En röd tråd genom hela utvecklingen av växeltjänsten Uno, är att ny användare i lösningen inte skall behöva ändra något beteende eller känna någon försämring mot en traditionell växel. Ljudkvaliteten är inget undantag.

Vi har valt att använda oss den bästa och mest beprövade mjukvaran i vår Uno mjuk (telefon i datorn).
Innan vi installerar en ny kund i vårt system är vi noga med att göra en förstudie, där vi går igenom alla förutsättningar för att du som kund skall få en växel du blir nöjda med.

Är du skeptisk? Ring oss på 054-151505 och lyssna noga. Vi använder givetvis själva Uno.

Vad är det för skillnad på Uno och en vanlig mobilväxel?

För mig som sitter och arbetar vid mitt skrivbord hela dagarna, så är det en stor fördel att kunna ha Uno mjuk (telefon i datorn). Förut när jag hade mobil växel så kände jag mig låst varje gång det ringde i telefonen.

Jag var tvungen att sitta och prata i mobilen och hade endast ena handen fri. Nu kan jag sitta och arbeta samtidigt som jag sitter i telefon, tack vare ett headset till min dator. Ringer en person som vill lämna ett meddelande till en av mina kollegor, så kan jag skriva ner allting på ett mejl och skicka iväg, samtidigt som jag fortfarande har personen på tråden.

Det är betydligt smidigare att koppla ett samtal i Uno mjuk, där jag endast behöver dra samtalet till vederbörande. Jag ser alla anställda på en tydlig vy över hela skärmen på datorn. Istället för att behöva sitta och knappa in i mobiltelefonen och koppla samtalet via den. Det tar längre tid och jag är återigen låst vid mobiltelefonen.

Det är för mig en självklarhet att ha det så smidigt som möjligt med sina arbetsverktyg. Telefonin är en betydande del i min vardag och med UNO så arbetar jag både mer effektivt, tidvinnande, lättare och så mycket roligare.

Kan min Outlook-kalender styra min hänvisning i Uno?

Ja, självklart! Med tjänsten Kalenderstyrd hänvisning kan dina kalenderbokningar bestämma din status i Uno. Kontakta BKE TeleCom Support för mer info.

Kan jag få samtal väntar–funktionen i Uno?

Ja, vi kan aktivera ”samtal väntar” för både Uno Mjuk, Uno Fast och Uno Mobil. Som standard skickar vi samtalet till din röstbrevlåda när du är upptagen i telefon. Om vi tar bort den regeln kommer du få en på knackning med information om vem det är som ringer på andra linjen i Uno Mjuk, Uno Mobil och Uno Fast. Kontakta BKE Support så hjälper de dig med att aktivera samtal väntar.

Kan vi ha en tonvalsmeny på vårt växelnummer i Uno?

Ja, tonvalsmenyer ingår utan kostnad i Uno. Det enda ditt företag behöver göra är att spela in meddelandet som guidar den inringande till vilka val som är möjliga, t.ex. ”tryck 1 för ekonomi, tryck 2 för försäljning…”. Resten ställer BKE Support in.
Kontakta BKE Support så hjälper de dig med inställningarna.

Varför använder inte fler företag chatt?

De flesta företag har använt de publika chattjänsterna och därmed också fått alla anställdas vänner med på köpet. Det är något som har skrämt många företag från att använda chatt och gjort att de flesta till och med har förbjudit funktionen på företaget.

Chatt är bra av flera olika anledningar och är ett verktyg som de flesta företag borde använda.
Chatt är bra för…

  • att det sänker ljudnivån i öppna landskap
  • snabba korta meddelanden som är onödiga på mail
  • meddelanden som behöver snabb respons
  • att det ökar effektiviteten och samarbetet inom företaget
  • att det sänker antalet intermail och hanteringstiden för dem

I Uno har alla kunder automatiskt en egen chattfunktion. Fördelen är att våra kunder slipper få med sig alla medarbetares kompisar in i chattsystemet. Det är bara till för ert företag och era användare.

Hur stabil är lösningen?

Vi har lagt väldigt mycket kraft och energi på att bygga ett system som är stabilt och redundant. Innan vi satte upp vår stora växel i OMX datahallen (där Stockholmsbörsens servrar står) tog vi hjälp av Datametrix, som är en växelintegratör. Datametrix har hög kompetens och stor erfarenhet av att sätta upp stora växelsystem på ett säkert och tillförlitligt sätt.

Vi har två system som är helt redundanta, d.v.s. går det ena systemet ner så hoppar det andra in automatiskt utan att ditt samtal bryts. Vi klarar ett strömavbrott som vara i fyra veckor och vi är anslutna på flera kopplingspunkter mot operatörerna. Vi har haft extremt lite störningar i vårt system. Hos oss kan du känna dig säker.

Kan jag få ut mer avancerade rapporter från Uno?

Ja, det går att få ut samtalsinformation i ett rådataformat som du sedan kan behandla i andra statistikprogram, t.ex. Excel. Den rapport-typ du ska använda dig av då heter Call detail och visar varje samtal som en egen rad med information. För ett exempel på vilken statistik du kan få ut och hur du gör läs mer här.

Kan jag koppla samtal med Uno Fast?

Ja

Kan mina samtal gå till en telefonist när jag inte kan svara?

Ja, det är en funktion i din röstbrevlåda som gör att den inringande kan trycka 1 för att komma till telefonist eller vänta kvar för att lämna ett meddelande till dig i din röstbrevlåda.

Du kan själv ställa in den funktionen på din användarsida under Tjänster – Inställningar för röstmeddelanden på din personliga användarsida.

Mitt headset har slutat fungera, vad gör jag?

Om ni använder Jabra headset, se först till att ni har senaste versionen av UNO Mjuk. Gå till Uno Mjuk > Verktyg > Min sida. Se till att ni är inne på användarvyn längst upp i höger hörn och klicka sedan på Applikationer till vänster, klicka på Ladda ned Uno Mjuk.

I senaste versionen av UNO Mjuk är headsetstödet inbyggt för både Jabra och Plantronics. Se därför till att ni avinstallerar ev mjukvara som Jabra Direct, Jabra PC Suite eller Plantronics Hub.
Prova sedan att bryta strömmen till headsetbasen och anslut den igen efter ca: 5 sekunder.

Om det fortfarande inte fungerar, ring BKE Support 054-210 210

Kan vi ha en gemensam telefonbok för alla användare?

Absolut!

Med funktionen kontaktlista löser vi det för en, flera eller alla era användare. En gemensam telefonbok med både interna och externa kontakter är något som är väldigt praktiskt. Ni kan lägga till externa kontakter i Uno så att alla användare kommer åt dem. Det kan vara leverantörer, kunder, återförsäljare, partners eller andra viktiga kontakter. Om ni lägger in dem i Uno kommer alla användare kunna söka fram kontakterna i Uno Mjuk eller appen utan att själv behöva lägga till dem som kontakter. Det gör att de alltid har tillgång till viktiga namn, adresser och telefonnummer vart de än är.

Om ni fyller i Excelmallen med de kontakter ni vill lägga in så ser vi till att de läggs upp i Uno. Ni bestämmer även vilka användare som ska ha tillgång till kontakterna och ni kan skapa flera olika kontaktlistor som olika personer har tillgång till. Den ifyllda Excel-filen mailar du till support@bke.se där du beskriver att du vill lägga in den som kontakter och vilka användare som ska ha tillgång till kontakterna.

https://static-uno.s3.amazonaws.com/uploads/attachments/mall_kontaktimport.xls

Kan jag få upp hitta.se med information om inringare när jag får samtal i UNO Mjuk?

Vi har tagit fram en guide för hitta.se integration i UNO mjuk. 

Klicka här för steg för steg guide hur ni ställer in Hitta.se i Uno mjuk

Jag har glömt mitt lösenord, kan jag få ett nytt?

Klicka på UNO login längst upp på www.bke.se och klicka sedan Begär lösenord.
Fyll därefter i ditt användarnamn ex. a0123@företagsdomän.se och klicka på Begär lösenord.
Ni kommer då att få ett mail med en textsträng som ni kopierar in för att sedan kunna välje ett nytt lösenord.

Kan jag få tillbaka ett kopplat samtal till mig om personen inte svarar?

Ja. När du kopplar ett samtal till en kollega och de inte svarar kommer samtalet gå till röstbrevlådan som standard. Vill du istället att samtalet ska komma tillbaka till dig om personen inte svarar kan vi ställa in det åt dig.

Kontakta BKE Support, 054-210 210 så hjälper de dig med inställningarna.

Hur mycket bandbredd kräver ett samtal från Uno Mjuk och Uno Fast?

Samtal från Uno Mjuk och Uno Fast går över er befintliga Internet förbindelse in till Uno där vi sen kopplar ut samtalet i det fasta nätet med er valda operatör.

Ett samtal med Uno Mjuk kan ta mellan 150-250 kbit/s lite beroende på hur mycket information som är aktiverad för er organisation. Ju mer information vi ska skicka ut till Uno Mjuk desto mer bandbredd kommer ett pågående samtal kräva.

Normalt tar ett samtal 175 kbit/s i båda riktningar (d.v.s. upp- och nerström)

Hur kopplar jag ett samtal i Uno Mobil?

Det är enkelt att hantera ett inkommande samtal i vilken mobiltelefon som helst. Se filmen nedan för instruktioner om hur du gör.

Går hänvisningen tillbaka till Tillgänglig per automatik?

Ja, hänvisningen går tillbaka automatiskt till status ”Tillgänglig”, när en sluttid har passerats.

Det enda du behöver göra för att din hänvisning ska gå tillbaka till Tillgänglig är att sätta en sluttid på din hänvisning. Det kan du göra till exempel i appen Uno Mobil eller i Uno Mjuk.

Kan man se om ett samtal har ringt på växelnumret eller min egen anknytning i mobilen?

Ja, vi kan ställa in så att samtal som kommer från växeln visar ert växelnummer i mobilen. Tyvärr har mobiltelefonen inte stöd för att visa fler nummer vilket gör att du måste välja om du vill se växelnumret eller numret på den som ringer. Om du vill se växelnumret kommer vi spara informationen om vem som har ringt i din samtalshistorik på webben. Samtalshistoriken hittar du på din användarsida.

Kontakta din administratör på företaget eller BKE Support, 054-210 210, så ställer de in nummervisningen för växelnumret åt er.

Varför tappar Uno Mjuk kontakten med mitt headset?

Uno Mjuk känner konstant av om ditt headset är inkopplat i datorn. Om din dator går ner i viloläge för att du inte använder den på en stund är det vanligt för vissa USB-headset att de tappar kontakten med datorn i viloläget. Därför tror datorn att headsetet inte är inkopplat och Uno Mjuk får inte kontakt med ditt headset.

Lösning: För att snabbt åtgärda problemet bör du dra ut ditt headset ur datorn och stoppa in den igen. Då kommer datorn återansluta till ditt headset och Uno Mjuk hittar det igen. För en mer långvarig lösning bör du avaktivera viloläge och istället bara låta skärmsläckare gå igång. Prata med din IT-ansvarige på företaget så kan han/hon hjälpa dig med inställningarna.

Kontakta oss

Du måste bekräfta att du inte är en robot.
Bekräftelsen att du inte är en robot gick inte igenom. Vänligen prova igen.